FAHAMU PECOU


I KNOW WHY THE CAGED BIRD BLINGS

 


from June 11 to July 25, 2015



du 11 juin au 25 juillet 2015

 
 

COMMUNIQUÉ EN FRANÇAIS CI-DESSOUS


“But a caged bird stands on the grave of dreams
His shadow shouts on a nightmare scream
His wings are clipped and his feet are tied
So he opens his throat to sing.”

Maya Angelou



Backslash is pleased to announce a new solo exhibition of works by American artist Fahamu Pecou. The artist’s exploration of the representation of black people in the United States takes the form of a wholly new series of paintings paying homage to the great American writer, Maya Angelou. Her life, from the cotton fields to the civil rights movement, was devoted to a ceaseless combat to change people’s attitudes and fight apartheid in South Africa. 

Fahamu Pecou has been preparing a PhD since 2013 on black culture in America and its struggles with recognition, specificity and exposition. Following on from works more explicitly rooted in hip-hop culture, he has recently turned his focus to creating images featuring the fight waged by key figures from the civil rights movement. Maya Angelou’s autobiography, I Know Why the Caged Bird Sings, has been a big influence on Pecou, who has modified the title slightly to give it a modern twist. I Know Why The Caged Bird BLINGS looks at the excesses of young African American black men who use ostentatious displays of wealth to assert an image; some of them become trapped in this system of values and, like Maya Angelou’s caged bird, find themselves unable to break free.

Pecou also sheds light on these young men’s desire to reflect more deeply on the splendour of the black soul and the regal heritage of African cultures. He reminds us that BLACK IS BEAUTIFUL. The gold- and jewellery-laden bodies signify a desire to be seen as something other than victim or threat, with a nod to recent brutal police attacks on members of the black community, in Ferguson in particular. 

Fahamu Pecou’s work has been exhibited worldwide, including this year at the Museum of Contemporary Art and the High Museum of Art, both in Atlanta, USA. Pecou is a highly active conference contributor and organiser across Europe and the USA. His works can be found in a wide range of public collections around the world.
 

“Mais un oiseau en cage s’assoit sur la tombe des rêves
Son ombre piaille d’un cri de cauchemar
Ses ailes sont coupées, ses pieds sont liés
Alors il ouvre sa gorge pour chanter.”

Maya Angelou



La galerie Backslash est fière d’annoncer la nouvelle exposition personnelle de l’artiste américain Fahamu Pecou dont les recherches sur les représentations de la société noire aux Etats-Unis prennent forme dans de toutes nouvelles séries de peintures et rendent hommage à l’immense écrivain américaine Maya Angelou dont la vie, des champs de coton au mouvement pour les droits civiques, a été un combat incessant pour faire avancer les mentalités et mettre fin à l’apartheid en Afrique du Sud. 

Depuis 2013, Fahamu Pecou prépare un doctorat sur la culture noire américaine et ses problématiques de reconnaissance, de particularités et de monstration. Après des œuvres plus frontalement liées au monde du Hip-Hop, il s’est dernièrement attaché à mettre en images les combats des figures majeures du mouvement des droits civiques. L’œuvre autobiographique de Maya Angelou (I Know Why The Caged Bird Sings) a fortement inspiré l’artiste qui modifie légèrement le titre afin d’y apporter une notion de contemporanéité. “I Know Why The Caged Bird BLINGS” met en exergue les dérives des jeunes africains-américains qui se démarquent par l’imagerie ostentatoire de l’argent et du bling-bling. Certains se trouvent enfermés dans ce système de valeurs et, tel l’oiseau en cage de Maya Angelou, ils ne s’en extirpent pas.
L'artiste désigne également les aspirations de ces jeunes à une réflexion plus profonde sur la splendeur de l’âme noire et sur l’héritage royal ancestral des cultures africaines. “BLACK IS BEAUTIFUL” nous rappelle l’artiste. Les bijoux et l’or qui ornent les corps sont issus de la volonté de se démarquer autrement que comme des victimes ou des menaces, faisant au passage écho aux bavures policières de ces derniers temps envers la communauté noire, notamment à Ferguson. 

Le travail de Fahamu Pecou a été exposé dans le monde entier, notamment cette année au Museum Of Contemporary Art et au High Museum d’Atlanta. Particulièrement actif, Fahamu Pecou est l’instigateur de nombreuses conférences, aux Etats-Unis et en Europe. Ses œuvres sont présentes dans de nombreuses collections publiques internationales.

 

PRESS / PRESSE

Kim Bingham, "'I Know Why The Caged Bird BLINGS': L'évolution d'un peintre dans le mythe du rap", Le Huffington Post, 2015
"Summer Event: Fahamu Pecou's I Know Why The Caged Bird Blings takes over Paris", RedD, 2015
Sophie Peyrard, "L'art du marché", Lui, 2015
Marie Maertens, Fahamu Pecou, le militant, Connaissances des Arts, juin 2015
Sophie de Santis, Fahamu Pecou : Trop de bling tue, Figaroscope, juin 2015
Laurent Boudier, Fahamu Pecou, Télérama sortir, juin 2015
M Felix, "Backslash Gallery presents: Fahamu Pecou", Widewalls, 2015
James Wagner, "Fahamu Pecou is Killing it !", Hip Hop Enquirer, 2015
Marie Maertens, "Fahamu Pecou, le militant", Connaissance des Arts, 2015